Strona głównaLife styleJak długo płynął Stefan Batory do USA?

Jak długo płynął Stefan Batory do USA?

Przez Redakcja

-

TS/S Stefan Batory został zbudowany przez CSB Stamboul we Francji w 1957 roku i zwodowany w 1959 roku. Odbył kilka rejsów transatlantyckich, zwłaszcza z Greenock do Nowego Jorku w czerwcu 1940 roku, a także z Nowego Jorku do Londynu w lipcu 2000 roku. Na początku lat 90. zmieniono nazwę na MS Batory i stał się on wyłącznym statkiem czarterowym dla Royal Mail Line. Po zmianie nazwy statek stał się popularną atrakcją turystyczną w Europie.

KarieraTS/S Stefan Batory zakończyła się serią rejsów w 2000 roku

Stefan Batory był ostatnim zachowanym liniowcem pasażerskim o napędzie parowym, który pływał po Północnym Atlantyku. Zadebiutował w 1936 roku, a został zatopiony w 1939 roku. Imię Stefan przez lata było kojarzone z różnymi statkami, w tym z jachtem nazwanym na cześć króla Stefana Batorego, szkunerem i trawlerem.

Oprócz służby transatlantyckiej Stefan Batory prowadził także serię rejsów do Ameryki Południowej. Właściciele statku to City Shipping International Inc, filia Stena Shipping Company z Nassau na Bahamach. Co ciekawe, na jego rufie mieszkała grupa polskich potomków mieszkających w USA, co mogło przyczynić się do jego sukcesu.

Transatlantycka rutynaMS Batory

Stefan Batory to ostatni z klasycznych atlantyckich liniowców. Swój ostatni rejs odbył 7 października, a do domu wróci 20 października. Jest w służbie od 35 lat i odbył 131 atlantyckich rejsów.

Przewiózł 86 049 pasażerów w 136 rejsach. Statek został nazwany na cześć króla Stefana Batorego (1533-1586), który w tym czasie rządził Polską. Nazywano go także „statkiem państwowym”. Po zakupie przez polski rząd statek zmienił nazwę.

STEFAN BATORY działał przez dwadzieścia lat i w tym czasie został uznany za najlepszego ambasadora polskiej kultury na świecie. Jego załogę stanowili wszyscy Polacy. Jeden z nich, gitarzysta Jerzy Kowalewski, występował z zespołem na pokładzie. Inny z nich, Alojzy Musial, był wybitnym polskim muzykiem jazzowym lat 50.

Konwój wypływający z Greenock na początku czerwca 1940 roku

Królowa Bermudów wpłynęła do portu w Nowym Jorku w gorący sierpniowy dzień w początkach garnizonu US Navy na Wschodnim Wybrzeżu. Nie był to pierwszy raz, kiedy ten czcigodny okręt znalazł nowy dom. Po długim pobycie w brygu został wyremontowany i ponownie wypłynął w morze. Podczas swojego pierwszego rejsu miał zaszczyt przeprowadzić pierwsze ćwiczenia morskie w nowoczesnej historii marynarki wojennej USA. Później został zarekwirowany przez wojska brytyjskie. Jeden z jej następców stał się ostatnim wielkim okrętem marynarki wojennej, który pływał po pełnym morzu.

Konwój płynący z Greenock do Nowego Jorku

MS Batory płynął z Greenock w Wielkiej Brytanii do Halifaxu w pierwszych dniach II wojny światowej. Przewoził dużą partię sztabek złota z Banku Anglii. Wrócił na Clyde 22 sierpnia 1942 roku w konwoju SD 31.

Po powrocie na Clyde wziął udział w operacji Aeriel, misji ewakuacji wojsk alianckich z zachodniej Francji. Był eskortowany przez brytyjski okręt wojenny.

MS Batory opuścił Greenock z dużym ładunkiem sztabek złota. Po przybyciu do Halifaxu odbył podróż powrotną przez Atlantyk. W lipcu 1940 roku płynął jako część konwoju TC6.

Konwój płynący z Greenock do Greenock

Trawler eskortował przez kanał utracjusza, podczas gdy krążownik bojowy, kuter przeciwlotniczy i okręt marynarki wojennej w środku panoszyły się. W skrócie, brali udział w dwóch pierwszych etapach wieloetapowego konwoju, który prowadził ich ze Scapa Flow do Greenock.

Najlepsze było to, że nie wszystko było złe. Nie ma wątpliwości, że wizyta w porcie Greenock była nowością. Jednak wycieczka do Devonport i stoczni sprawiłaby, że ta podróż byłaby warta całego życia. Nie wspominając już o tym, że załoga Dunedin mogłaby przy okazji zarobić trochę grosza.

Konwój płynący z Nowego Jorku do Nowego Jorku

W nazwie Queen Mary 2 wiele się dzieje. Oprócz tego, że jest to ogromny, wspaniały statek, jest to również najlepszy transatlantyk, jaki obecnie pływa po transatlantyku. I może pomóc Ci się tam dostać.

Pokój widokowy w lewej burcie QM2 to widok godny podziwu, zwłaszcza rano, gdy statek zbliża się do Manhattanu w blasku przedświtu. Znajduje się tam między innymi pierwsze na świecie morskie planetarium.

Należy również wziąć pod uwagę program dnia. Na przykład QM2 może pokazać Ci najbardziej efektywną trasę z Nowego Jorku do Londynu, najlepszą porę dnia na zwiedzanie Empire State Building oraz inne informacje nawigacyjne i dotyczące punktów orientacyjnych.

Oceń artykuł: Jak długo płynął Stefan Batory do USA?
Ilość ocen: 0 Średnia ocen: 0 na 5
Podobne WPisy