Jest wiele powodów, dla których możesz mieć wątpliwości co do wyników Twojego dziecka w ósmej klasie. Jednym z najczęstszych jest to, że twoje dziecko nie jest jeszcze gotowe do życia w środowisku szkoły średniej. Jeśli obawiasz się, że Twoje dziecko nie jest gotowe do ósmej klasy, możesz zacząć od upewnienia się, że wkładasz trochę wysiłku w przygotowanie go do następnego etapu edukacji.
Motywacja w ósmej klasie
Powszechnie wiadomo, że nastolatki mają tendencję do negatywnego postrzegania przedmiotów szkolnych. Jednym z głównych powodów jest rola nauczyciela w tym przedmiocie. Badania pokazują jednak, że motywacja nie zmienia się tak bardzo między 8 a 9 i 10 klasą. Kilka badań dotyczyło motywacji w nauce słownictwa. W tym badaniu sprawdzano związek między motywacją a testami na rozumienie słownictwa. Autorzy wykorzystali siedmiopunktową dwubiegunową skalę do pomiaru motywacji. Badani zostali poddani temu testowi w ósmej klasie. Poproszono ich o ocenę, jak bardzo są zmotywowani do pracy nad trzema zadaniami w czasie lekcji. Za każde zadanie uczniowie mogli uzyskać do 30 punktów. Naukowcy podzielili wyniki na trzy poziomy: poziom 1 – od 1,0 do 3,0; poziom 2 – od 3,01 do 5,0; poziom 3 – od 5,01 do 7,0.
Zastosowując podejście statystyczno-matematyczne, badanie wykazało, że motywacja uczniów zmniejszyła się w klasie ósmej, a następnie w dziewiątej i dziesiątej. Ponadto badacze zaobserwowali, że spadek motywacji wewnętrznej i zewnętrznej był widoczny podczas przejścia między klasami.
Starsze dzieci mogą być wzorem dla młodszych kolegów
W świecie edukacji najlepszym miejscem do rozpoczęcia jest dom. Starsze dzieci mają do dyspozycji mnóstwo zasobów, od rodziny, przez przyjaciół, po zajęcia pozalekcyjne. Korzystają też z doświadczenia, mądrości i sprytu starszego rodzeństwa. Dobrze przygotowana opieka mentorska będzie procentować przez wiele lat. Następnym ważnym pytaniem jest, gdzie ich umieścić. Jedną z fajnych opcji jest przeniesienie ich do gimnazjum, gdzie wyżej wymienione korzyści mogą być pomnożone przez całą grupę nastolatków. Zebranie grupy dzieciaków przypomina imprezę, tyle że nieco bardziej dorosłą. Starsi uczniowie mogą uczyć młodsze rodzeństwo zasad etykiety. Na szczęście tego typu rozwiązanie jest o wiele łatwiejsze do utrzymania, niż mogłoby się wydawać.
Wpływ małych 8-klasowych szkół parafialnych na wyniki testów
Wpływ małej 8-klasowej szkoły parafialnej na wyniki testów może być tematem domysłów od lat, ale obecnie istnieją dowody na poparcie tej tezy. Wiele badań wykazało, że małe szkoły rzeczywiście poprawiają wyniki w standardowych testach. Dla wielu szkół oznacza to wyższe oceny, mniejszą liczbę zawieszeń i mniejszą liczbę osób porzucających naukę. Według badaczy korzyści z małej szkoły są długotrwałe. Badania opublikowane w czasopiśmie Educational Research wykazały, że uczniowie uczęszczający do mniejszych szkół osiągali lepsze wyniki na koniec roku niż ich więksi rówieśnicy.
Wpływ znajomości małego miasta na relacje między rodzicami, nauczycielami i uczniami
Jednym z efektów znajomości małego miasta na relacje między rodzicami, nauczycielami i uczniami jest obecność wysokiego poziomu wspólnotowości. Jest to społeczność, w której ludzie mają wspólne tradycje i praktyki oraz angażują się we wspólne działania. Jest to ważne pojęcie również w dzielnicach miejskich, ale szczególnie istotne na obszarach wiejskich.
Poziom wspólnotowości wśród rodziców ma wpływ na postrzeganie autorytetu nauczyciela. Badania wykazały, że dzieci rodziców o niskim stopniu wspólnotowości rzadziej mają pozytywne zdanie o nauczycielach. Ponadto wspólnota rodziców wiąże się z większym zaangażowaniem rodziców.
W innym badaniu sprawdzano, jak cechy społeczne, demograficzne i rodzicielskie wiążą się z poziomem zaangażowania dzieci w życie szkoły. Na przykład autorzy stwierdzili, że rodzice z wyższym wykształceniem byli bardziej aktywni niż rodzice z niższym wykształceniem.
Rodzice czuli również, że mają prawo występować jako partnerzy w podejmowaniu kluczowych decyzji. Chcieli dostarczać uczniom przydatnych informacji. Ponadto chcieli otrzymywać częste informacje zwrotne na temat pracy domowej swojego dziecka.